Telefonközpont, VoIP, Call center

TELEFONADÓ, ÉS ANNAK KORDÁBAN TARTÁSA


A Telefonadó alkotói talán vélelmezik, hogy mi mind "csalók" vagyunk. Bizonyára igazuk van abban, hogy a napi telefonálásaink ötödét szeretteinkkel beszélgetjük, és így büntetik e társadalomra kóros és minden termelő tevékenységet mellőző cselekedetünket.
Lássuk a megoldást!

A teljes és kíméletlen kötelezettségünket itt tölthető le. (csak fanatikusoknak)


Nézzük a számunkra érdekes részeket:

"Értelemszerűen figyelmen kívül hagyhatóak azok a tételek, amelyek magáncélú használattal nem hozhatóak összefüggésbe (pl. kék, zöld szám üzemeltetésének díja, ha arról kimenő hívás nem kezdeményezhető; az olyan kóddal ellátott készülék hívószámára számlázott tételek, amelyről csak meghatározott üzleti-, hivatali-partner számok hívhatók).
Nem kell figyelembe venni továbbá azokat a tételeket, amelyeket a kifizető az általa nyújtott szolgáltatás részeként biztosított telefonhasználat áraként, mint közvetített szolgáltatást továbbszámláz más kifizetőnek, vagy pl. a szálloda a vendégeinek..."



Tehát, ha korlátozzuk a kimenő hívásainkat a céges ügyfelekre nem kell Telefonadót fizetnünk, sőt ha közvetített szolgáltatásként továbbszámlázzuk azt (pl.: munkavállaló részére), akkor sem kell eleget tennünk eme adónemnek.
De csak az alábbiak betartásával alhatunk kedves gazembertársaim:

"Az 1.3. pont szerinti tételes kigyűjtés az Art. bizonylatkezelésre, nyilvántartás-vezetésre vonatkozó szabályainak figyelembevételével történhet (Art. 44. §), azaz oly módon, hogy az adó alapjának megállapítására, ellenőrzésére alkalmas legyen. Ebből a szempontból nem elegendő, ha csupán belső szabályzatban rögzítik, hogy cégtelefonról nem kezdeményezhető magánhívás. Ugyanakkor megfelelő lehet minden olyan módszer, amely a kifizető terhére számlázott díjjal egybevetve ellenőrzés esetén csak akkor kérdőjelezhető meg, ha az adóhatóság bizonyítja a módszer alkalmatlanságát vagy tartalmának valótlanságát."

Tehát a céges és magán hívásokat el kell különítenünk egymástól. Hogy milyen módszerrel tesszük ezt meg az adóhatóság nem szól bele, de példaként említ egy papír alapú A/4-es méretű négyzetrácsos módszert, melynek állítólag mágikus visszatartó ereje van és nem csak a magán beszélgetések száma, de a céges számlánk végösszege is drasztikus fogyókúrán eshet át.

Ennél azért vannak tudományosabb (működő) módszerek.
1. A papíros módszer modern változata:
A VNM Telefonközpontok képesek a hívásadatokat XLS (Excel) formátumban kimenteni, így nincs más dolog csak ki kell válogatni a céges és magán hívásokat, nyomtassunk belőle egy példányt (bizonyíték, ha ellenőriznének)

2. Csináljuk intelligensen
Minden magán jellegű hívást kezdjünk egy 4 gomb megnyomásával. Ez a szám megjelenik a híváslistában is, így nem is kell válogatnunk egy Excel export után, gombnyomásra tudjuk kiszűrni a magán jellegű hívásokat.

3. A biztos módszer
Amennyiben, nem mi vagyunk a cégben az egyedüli gazemberek adjunk minden dolgozónknak 4-12 számjegyből álló PIN kódot. Ebből mindjárt két darabot, egyet a magán hívásokhoz, egyet a céges beszélgetésekhez. Amennyiben a PIN kód beírása nem vette volna el dolgozónk kedvét a telefonálástól, akkor a híváslistából könnyen kideríthetjük, hogy ki volt a legaktívabb az adott hónapban.

De ez még mind kevés, hiába tudjuk, hogy a lator dolgozók mennyit telefonáltak a számla 20%-át még mindig terhek nyomasztják.

A megoldás a legegyszerűbb módja, ha kiszámlázzuk a dolgozónak. Emlékszünk még az első idézetre?

"Nem kell figyelembe venni továbbá azokat a tételeket, amelyeket ... a kifizető az általa nyújtott szolgáltatás részeként biztosított telefonhasználat áraként, mint közvetített szolgáltatást továbbszámláz más kifizetőnek"

Egyszerű példa:

1. A telefonszámla végösszegének 20%-a magánhasználat, utána a vállalkozás megfizeti az adókat
Telefonszámla végösszege bruttó 30.000 Ft.
Adóalap: 30.000 * 20% =
6.000 Ft
Szja: 6.000 * 54 % =
3.240 Ft
Tb járulék: (6.000 + 3.240) * 29% =
2.680 Ft
Munkaadói 6.000 * 3 % =
180 Ft
Összes adóteher:
6.100 Ft

Mint látszik, a telefonszámla végösszegének több mint 20 %-át különböző adó jogcímeken be kell fizetni az adóhivatal részére.
Figyelem! A Tb járulékot az Szja-val növelt adóalap után kell kiszámítani!

2. A telefonszámla (bruttó) végösszegének legalább 20 %-át a vállalkozás kiszámlázza a dolgozónak. Mivel az Áfa törvény a telefon költség áfájának 30 %-át tekinti magánhasználatnak, én ezzel az összeggel számolok.

Telefonszámla végösszege bruttó 30.000 Ft.
Telefonszámla végösszege:
30.000 Ft
Magánhasználat 30 %
9.000 Ft
Kiszámlázás
Telefon költség:
7.500 Ft
20 % Áfa
1.500 Ft
9.000 Ft

Ennél a variációnál tehát nincs telefonadó!!! És a vállalkozás részére plusz áfa fizetési kötelezettség sem keletkezik, hiszen ebben az esetben a cég a telefonszámla áfájának 100 %-át levonásba helyezheti.

Vissza